For at beskytte passagererne anvendes en række teknologier og sikkerhedsrelaterede anordninger i bilen. For eksempel er karrosseristrukturen designet til at absorbere stødenergi. Selv det nyligt populære Advanced Driver Assistance System (ADAS) er gået ud over at forbedre kørekomforten og er blevet en vigtig konfiguration for sikkerheden. Men den mest grundlæggende og centrale sikkerhedskonfiguration er sikkerhedssele ogairbaggenSiden den formelle anvendelse af bilairbags i 1980'erne har de reddet utallige liv. Det er ingen overdrivelse at sige, at airbags er kernen i bilers sikkerhedssystem. Lad os se på airbags' historie og fremtid.
Under kørsel registrerer airbagsystemet en ekstern påvirkning, og aktiveringsprocessen skal gennemgå flere trin. Først aktiveres kollisionssensoren i komponenterne i airbagsystemet.airbaggenSystemet registrerer kollisionens styrke, og Sensor Diagnostic Module (SDM) bestemmer, om airbaggen skal udløses baseret på den information om stødenergi, som sensoren registrerer. Hvis ja, sendes styresignalet til airbagoppusteren. På dette tidspunkt gennemgår de kemiske stoffer i gasgeneratoren en kemisk reaktion for at producere højtryksgas, der fyldes i airbaggen, der er skjult i airbagenheden, så airbaggen øjeblikkeligt udvider sig og folder sig ud. For at forhindre, at passagererne rammer rattet eller instrumentbrættet, skal hele processen med airbagoppustning og -udløsning gennemføres på meget kort tid, cirka 0,03 til 0,05 sekunder.
For at sikre sikkerheden, løbende udvikling af airbags
Den første generation af airbags er i tråd med intentionen fra den tidlige teknologiske udvikling, dvs. at når der sker en ekstern kollision, bruges airbags til at forhindre, at passagerernes overkrop, der har sikkerhedsseler på, rammer rattet eller instrumentbrættet. På grund af det høje oppustningstryk, når airbaggen udløses, kan det dog forårsage skader på små kvinder eller børn.
Derefter blev manglerne ved første generations airbag løbende forbedret, og anden generations dekompressionsairbagsystem dukkede op. Dekompressionsairbaggen reducerer oppustningstrykket (ca. 30%) i første generations airbagsystem og reducerer den stødkraft, der genereres, når airbaggen udløses. Denne type airbag reducerer dog relativt beskyttelsen af større passagerer, så udviklingen af en ny type airbag, der kan kompensere for denne mangel, er blevet et presserende problem, der skal løses.
Tredje generations airbag kaldes også "Dual Stage" airbag eller "Smart"airbaggenDens største funktion er, at dens styringsmetode ændres i henhold til de oplysninger, som sensoren registrerer. Sensorer i køretøjet kan registrere, om passageren har sikkerhedssele på, hastigheden ved en ekstern kollision og andre nødvendige oplysninger. Styreenheden bruger disse oplysninger til en omfattende beregning og justerer airbaggens udløsningstid og ekspansionsstyrke.
I øjeblikket er den mest anvendte 4. generation AdvancedairbaggenAdskillige sensorer, der er installeret på sædet, bruges til at registrere passagerens position på sædet samt detaljerede oplysninger om passagerens fysik og vægt, og bruger disse oplysninger til at beregne og afgøre, om airbaggen skal udløses, samt ekspansionstrykket, hvilket forbedrer passagerernes sikkerhed betydeligt.
Lige fra dens fremkomst til i dag er airbaggen ubestridt blevet vurderet som en uerstattelig sikkerhedskonfiguration for passagerer. Forskellige producenter har også været engagerede i udviklingen af nye teknologier til airbags og fortsætter med at udvide deres anvendelsesområde. Selv i en tid med selvkørende køretøjer vil airbags altid indtage den bedste position til at beskytte passagererne.
For at imødekomme den hurtige vækst i den globale efterspørgsel efter avancerede airbagprodukter, leder airbagleverandører efterudstyr til airbagskæringder ikke blot kan forbedre produktionskapaciteten, men også opfylde strenge standarder for skærekvalitet. Flere og flere producenter vælgerlaserskæremaskineat skære airbags over.
Laserskæringtilbyder mange fordele og muliggør høj produktivitet: produktionshastighed, meget præcist arbejde, lille eller ingen deformation af materialet, ingen nødvendige værktøjer, ingen direkte kontakt med materialet, sikkerhed og procesautomatisering …